سبد خرید

«ذهنی برای اعداد (چگونه در ریاضی و علوم از همه بهتر باشیم حتی اگر از جبر نمره نیاورده باشیم)»

کتاب «ذهنی برای اعداد (چگونه در ریاضی و علوم از همه بهتر باشیم حتی اگر از جبر نمره نیاورده باشیم)» نوشته باربارا اوکلی است. این‌کتاب یکی از عناوین مجموعه «روان‌شناسی اجتماعی» است.

باربارا اوکلی می‌گوید این‌کتاب می‌تواند در شیوه نگرش مخاطب به یادگیری و درکش از آن، تغییر شگرفی ایجاد کند چون او ساده‌ترین، موثرترین و بهینه‌ترین تکنیک‌هایی را که پژوهشگران در مورد یادگیری می‌دانند، در این‌کتاب ذکر کرده است. انجام‌دادنشان نیز لذت‌بخش خواهد بود. او به مخاطبش می‌گوید مهم نیست چه‌قدر در ریاضی مهارت دارد، چون با استفاده از روش‌هایی که در کتاب آموزش می‌دهد، مخاطب می‌تواند شیوه تفکر و نگاهش به زندگی را تغییر دهد.

اوکلی، کارشناس مهندسی، دستیار آموزشی موسسه مهندسی پزشکی و زیستی آمریکا، معاون موسسه مهندسی برق و الکترونیک انجمن پزشکی و زیست‌شناسی این‌کشور است. او می‌گوید این‌کتاب برای دانش‌آموزان دبیرستانی‌ای است که عاشق هنر و کلاس‌های زبان‌اند اما از ریاضی متنفر هستند. او می‌گوید ذهن انسان، سرشار از قابلیت‌های شگفت‌انگیز است، اما مهم آن است که بداند چگونه از این‌قابلیت‌ها استفاده کند.

نویسنده «ذهنی برای اعداد» در این‌کتاب، به آموزش تکنیک‌هایی پرداخته که مهارت‌ها و توانایی‌هایی را در یادگیری و برنامه‌ریزی، به‌ویژه در دروسی مانند علوم و ریاضی، ارتقا می‌دهند.

«ذهنی برای اعداد» ۱۸ فصل دارد که عناوین‌شان به این‌ترتیب‌اند:

«در را بگشا، دستپاچه نشوید (چرا سخت تلاش کردن زیادی گاهی بخشی از مشکل است)»، «یادگیری خلق کردن است (درس‌هایی از ماهیتابه توماس ادیسون)»،‌ «دسته‌کردن و دوری‌کردن از توهم‌های توانایی (راه‌های تبدیل شدن به نجواگر معادله)»، «جلوگیری از پشت گوش انداختن (به کار گیری عادت‌هایتان “زامبی‌ها” به عنوان یاری‌رسان)»، «زامبی‌ها همه‌جا هستند (کندوکاو برای درکی عمیق‌تر از عادت پشت گوش انداختن)»، «دسته‌کردن در مقابل خفقان (چگونه تخصصتان را افزایش و اضطرابتان را کاهش دهید)»، «ابزارها، راهنمایی‌ها و ترفندها»، «جمع‌بندی زامبی‌های پشت گوش انداختن»، «بهبود حافظه‌تان»، «راهنمایی‌های بیشتر برای حافظه»، «یادگیری ارج نهادن به استعدادتان»، «شکل دادن به مغزتان»، «پرورش دادن چشم ذهن از طریق ساخت شعر برای معادله»، «نوزایی در یادگیری»،‌ «اجتناب از اعتمادبه‌نفس بیش از حد (قدرت کار گروهی)»، «امتحان دادن» و «استعدادهای پنهان خود را شکوفا کنید».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

آخرین ترفند مهم این است که توجه خود را منحرف کنید. برای مثال دانشجویی توانسته است روزهای غیرتعطیل ساعت چهار و نیم صبح بیدار شود. او با فکر کردن به اینکه صبحانه چقدر لذت‌بخش خواهد بود این کار را انجام می‌دهد، نه با این فکر که چقدر خسته است.

یکی از داستان‌های جالب توجه منحرف‌کردن توجه مربوط به راجر بنیستر می‌شود. او اولین کسی بود که توانست یک مایل (معادل ۱/۶ کیلومتر) را در کمتر از چهار دقیقه بدود. بنیستر دانشجوی پزشکی بود و نمی‌توانست هزینه لازم برای مربی شخصی و رژیم خاص دونده‌ها را تقبل کند. او حتی وقت نداشت بیش از نیم ساعت در روز بدود و آن را هم باید به زور در کنار برنامه‌های مطالعات پزشکی‌اش جای می‌داد. با این حال بنیستر روی اینکه به لحاظ منطقی هیچ شانسی برای رسیدن به هدفش نداشت، متمرکز نشد. در عوض به شیوه خود برای رسیدن به هدفش تمرکز کند. او صبح روزی که توانست در تاریخ ماندگار شود از خواب بیدار شد، صبحانه همیشگی خود را خورد، کارهای لازم بیمارستان را انجام داد و سپس با اتوبوس به محل برگزاری مسابقه رفت.

اینکه ترفندهای ذهنی مثبتی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها به نفع خود بهره بگیرید، دلگرم‌کننده است. این ترفندها می‌توانند ترفندهای منفی‌ای را که برایتان مفید نیست یا اوضاع را دشوارتر می‌کنند، جبران کنند. ازجمله می‌توان به انجام دادن تکالیف درست پیش از موعد مقرر اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Loading...
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟